Monday, April 02, 2007

Day 8

Coach Mark Gilliland speaks to his students, Team 11 of Adam One League, at the end of their first baseball practice at Cosmo Park in Columbia, Monday, April 2, 2007. The team doesn't have a name yet, since this was the first time they got together.

4 comments:

Alexandru Zaharia said...

Andrei, spune-mi cum reusesti sa faci WB-ul atat de bine de fiecare data? Eu vad tone de fotografii pe zi virate ba in albastru, ba in galben...spre disperarea mea...

Te-as fi recunoscator daca m-ai lumina cu un lucru: CE FACE (JOB DESCRIPTION-ul) UN EDITOR FOTO LA UN ZIAR AMERICAN? Eu lucrez la ProSport ca fotoeditor si mi-a fost imposibil sa fac rost, de la HR, de un jobdescription...

Multam fain!

andrei said...

Cu balansul e alb e foarte simplu. Folosesc Kelvin, temperatura de culoare. M-am fortat sa ma obisnuiesc de cand am pus mana pe primul aparat foto care avea K si mi-a prins foarte bine. Exceptia ar fi lumina de neon, unde folosesc setarile automate. Mi-a explicat o tanti de la Nikon ca in tuburile de neon temperatura de culoare variaza, in functie de tara in care sunt produse, intre 3400 si 5000K. Fosforul din interiorul tubului se misca incontinuu. De aceea, in lumina de neon poti sa ai doua cadre pe care le-ai facut cu aceeasi temperatura de culoare, iar primul sa aiba o tenta verde, iar al doilea albastra. Ochiul nu percepe diferenta de lumina, dar aparatul e mult mai sensibil. Cand pui pe automat la neon sunt sanse mai mari sa ai culori mai bune.

Pe scurt, despre job description :)).

Un editor foto aici face urmatoarele chestii: partea administrativa - are grija ca sa planifice fiecare eveniment la care il trimite pe fotograf (telefoane de confirmare la oamenii care urmeaza sa fie pozati, print cu descrierea evenimentului, cu nume si telefoane de contact, adresa, directii, plus descrierea sumara a imaginilor de care e nevoie), partea de editare - cand se intoarce fotograful de pe teren, il /o lasa sa-si faca o selectie preliminara, apoi se uita impreuna pe selectii si pe tot cardul, aleg impreuna ce intra in ziar (editorul are ultimul cuvant, dar in general e de comun acord) si partea instructiva (inainte de fiecare eveniment, sta de vorba cu fotograful, il sfatuieste ce sa urmareasca, atat jurnalistic, cat si vizual, apoi, dupa ce s-au intors oamenii din teren, sfaturi despre ce ar fi putut face fotografii diferit, ori ce alte chestii ar fi putut incerca).

Sunt cateva mari diferente intre editorii de aici si cei de acasa. In primul rand, astia nu se limiteaza sa aleaga poze. Rolul lor cel mai important este sa ii duca pe fotografi la un nivel cat mai inalt in fotojurnalism, sa lucreze cu fiecare in parte pe ce si-ar putea imbunatati si sa ii motiveze zilnic. O alta diferenta e ca in Romania nu prea exista editori foto. Din cate stiu (si nu cred ca s-a schimbat ceva), pot sa numar pe degetele de la o mana editorii foto de acasa. Si s-ar putea sa nu-mi trebuiasca toate cinci degetele.

Cea ce numeste un ziar "editor foto", in majoritatea cazurilor, sunt niste administratori de baze date. Muta poze de ici-colo. Fara o educatie vizuala cat de cat si, mai trist, fara notiuni elementare de jurnalism de bun simt. Am dat cateva exemple despre chestii pe care le-am invatat de la editorii mei pe blog, pe link-ul de mai jos.

http://unfoto.blogspot.com/2007/03/niste-mailuri.html

E foarte bine ca tu te interesezi si, mai ales, ca vrei sa afli/inveti. Cu toate asteea, e foarte greu sa aplici chestii din astea la un ziar ca Pro Sport-ul, unde conducerea considera fotografii un fel de accesoriu al reporterului. E mai degraba munca pe banda.

Alexandru Zaharia said...

Nici nu stii cat de mult m-a bucurat (si ajutat, sper...) raspunsul tau "pe scurt".

Inainte de a veni editor foto la PSP am lucrat ca fotoreporter la un ziar de mici dimensiuni/tiraj. As fi vrut sa ma angajez in aceeasi functie si la PSP, dar... Cert este ca, sa fii editor foto, e o experienta interesanta si NECESARA.

Sunt de acord cu TOATE observatiile pe care le faci legat de conditia editorului foto in RO. Din pacate, postura de "accesoriu al redactorului" pe care o are fotograful nu e caracteristica PSP-ului, ci se regaseste PESTE TOT in presa... parerea mea! (chiar ieri vb cu Lucian Muntean, de la Adevarul, si la ei e aceeasi poveste...)

O rugaminte: pot posta - sub semnatura ta - pe blogul meu (editorfoto.blogspot.com) raspunsul tau legat de Job Description-ul editorului foto in SUA? As vrea sa-l citeasca cat mai multi...

Inca o data, multumesc!

andrei said...

Normal. Poti sa il pui la tine, sau sa dai link catre blogul asta. Cum vrei.